شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید
خبرخوان

نوشته های بلاگ  "1399"  از "شهریور"

ویتامین c و فواید آن
آسکوربیک اسید یک ماده مغذی ضروری در رژیم غذایی پستانداران به شمار می آید. کمبود ویتامین سیباعث بیماری اسکوروی یا اختلال در سنتز کلاژن و بافت همبند می شود. مهمترین منابع غذایی حاوی ویتامین سیشامل مرکبات، گوجه فرنگی، گل کلم، بروکلی، توت فرنگی، کاهو و اسفناج می‌باشد. برای داشتن رژیم غذایی سرشار از ویتامین سی مهم‌ترین اصل تهیه غذا می باشد زیرا شرایط اکسیداتیو و می‌تواند باعث از بین رفتن ویتامین سی فعال در غذا شود. در اطفال شیر مادر حاوی میزان کافی آسکوربیک اسید می باشد. دوز ۱۰۰ میلی گرم از ویتامین سی در روز به صورت کامل جذب بدن میشود. هر چقدر از دوز ویتامین سی افزایش پیدا کند جذب آن کاهش پیدا کرده به طوری که با استفاده بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم در روز از ویتامین سیتنها کمتر از ۵۰ درصد آن جذب بدن میشود. ویتامین سی برای فعالیت بسیاری از آنزیم های بدن لازم و ضروری می باشد. همچنین ویتامین c به عنوان تثبیت کننده برای ویتامین ایو فولیک اسید محسوب می شود. ویتامین سیدر ساخت کلاژن نقش اساسی ایفا می‌کند در نتیجه کمبود آن باعث اختلال در ترمیم زخم، تشکیل دندان معیوب، کمبود استیو بلاست و فعالیت فیبروبلاست می‌شود. آسکوربیک اسید در ساخت نوروترانسمیتر و همچنین متابولیسم پروستاگلندین نقش دارد. همچنین می‌تواند باعث تضعیف پاسخ التهابی یا حتی سندروم سپسیس شود. کمبود ویتامین سی در افرادی که محدودیت غذایی ، سوء مصرف الکل و مواد مخدر دارند دیده می شود. ویتامین سی می تواند باعث افزایش ترشح اگزالات در ادرار و در نتیجه ریسک سنگ کلیه را افزایش دهد. برخی از مطالعات نشان داده اند که میزان ویتامین سیدر آزمایش خون افراد سیگاری کم بوده و در نتیجه استفاده از مکمل ویتامین سی در این افراد توصیه می شود. همچنان بیماری های عفونی می تواند تاثیر مستقیم بر روی میزان ویتامین سیدر بدن داشته باشد. استفاده از مکمل ویتامین سیمی‌تواند هم بر روی پیشگیری و هم درمان عفونت های ریوی و سیستمی موثر باشد. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت استفاده از ویتامین سی به میزان حداقل ۲۰۰ میلی گرم در روز به صورت روزانه می‌تواند باعث ۸ درصد کاهش در دوره و علائم سرماخوردگی شود. اما این مطالعه نشان داده است که استفاده از ویتامین سی بعد از بروز علائم سرماخوردگی نمی‌تواند تاثیری در کاهش دوره و شدت علائم داشته باشد
آمینواسیدها (BCAA)
آمینو اسیدهای شاخه ای (BCAA) ، لوسین ، والین و ایزولوسین ، فراوانترین آمینواسیدها در عضله هستند . آنها نمی توانند در بدن سنتز شوند ، اما مقادیر زیادی از آن ها در گوشت قرمز ومحصولات لبنی یافت می شود. گیاهخواران اگر روزانه مقدار کافی و مخلوط مناسبی از حبوبات ، مغزها ، غلات و دانه ها بخورند ، می توانند مقادیر کافی BCAA را بدست آورند، این مواد در حین ورزش در عضله اکسید می شود. تولیدکنندگان مکمل های BCAA ادعا می کنند که این مواد خستگی را کاهش می دهند ، استقامت را بهبود می بخشند و انرژی لازم برای کارکرد ماهیچه ها را تامین میکند. همچنین عضله ، و تجزیه پروتئین عضله و درد ناشی از ورزش را کاهش می دهد. با این وجود ، اگرچه BCAA به طور گسترده ای توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد اما هیچ مدرک با کیفیت بالایی، در مقایسه باخوردن رژیم غذایی غنی از گوشت که هزینه کمتری نیز دارد، وجود ندارد. گفته می شود یک سینه مرغ معادل هفت قرص متوسط ​​BCAA است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که میزان اکسیداسیون BCAA برای تولید سهم قابل توجهی از انرژی بسیار کم است . شواهد علمی محدودی وجود دارد (که بیشتر آنها در شرایط آزمایشگاهی است)مبنی بر اینکه BCAA ممکن است ترمیم آسیب عضلانی را پس از ورزش تسریع کند. به دنبال ورزش مقاومتی ، آمینو اسیدهای کافی برای سنتز پروتئین در عضله مورد نیاز است ، اما هیچ مطالعه ای تاثیر مکمل BCAA بر ساخت پروتئین در عضله را بررسی نکرده است. علاوه بر این ، هیچ مطالعاتی تغییر در عملکرد عضلات در نتیجه مصرف مکمل های BCAA را نشان نداده است چندین مطالعه انجام شده است که بر اساس آن کاهش درد عضلات را بعد از مصرف حاد و مزمن مکمل گزارش کرده است، اما این موضوع در افراد غیر آموزش دیده بیشتر مشاهده شده است. 5-هیدروکسی تریپتوفان در ایجاد خستگی در ورزشکاران نقش دارد. افزایش سطح پلاسماBCAA در هنگام ورزش ممکن است حمل و نقل تریپتوفان را به مغز کاهش دهد و این عمل میتواند منجر به کاهش سنتز هیدروکسی تریپتوفان و درنتیجه کاهش ایجاد خستگی شود. یک مطالعه مشاهده ای کوچک گزارش داده است که مکمل BCAA در طی ورزش طولانی مدت عملکرد را بهبود بخشیده و میزان تحمل فشار را کاهش می دهد. دوزهای پیشنهادی برای مکمل های BCAA تقریباً 2 تا 4 گرم در ساعت، در طول ورزش است و همچنین بلافاصله بعد از تمرین، بهترین حالت استفاده از BCAA به صورت نوشیدنی می باشد.
مکمل آرژنین چه تاثیر مثبتی روی بدن دارد؟
برخی از محققان ادعا می کنند که آرژنین عملکرد ایمنی بدن را بهبود می بخشد ، ترشح انسولین و هورمن رشد را افزایش می دهد، سطح کراتین بافت را افزایش می دهد و به طور کلی عملکرد را بهبود می بخشد. با این وجود ، هیچ شواهدی وجود ندارد که مکمل آرژنین علیرغم افزودن آن به تعدادی دیگر از مکمل هایی که به بدنسازان و وزنه برداران عرضه می شود. ، عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد. تزریق آرژنین در دوزهای بالا باعث افزايش قابل توجه ترشح هورمون رشد از غده هيپوفيز و ترشح انسولين مي شود، با این حال ، اکثر مکمل های خوراکی حاوی مقادیر بسیار کمتری آرژنین هستند (1 تا 2 گرم در روز) ، كه اين دوز روزانه هيچ اثري در افزايش ترشح هورمون رشد يا انشولين طبق مطالعات انجام شده ندارد. دوزهای بالای آرژنین باعث اختلالات گوارشی میشود و این در حالی است که دوز بالای آرژنین برای ترشح هورمون مورد نیاز است. در مقابل آن ، 60 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​باعث ترشح هورمون رشد بیشتری نسبت به دوز قابل تحمل آرژنین خوراکی می شود.
ویتامین c و فواید آن
آسکوربیک اسید یک ماده مغذی ضروری در رژیم غذایی پستانداران به شمار می آید. کمبود ویتامین c باعث بیماری اسکوروی یا اختلال در سنتز کلاژن و بافت همبند می شود. مهمترین منابع غذایی حاوی ویتامین c شامل مرکبات، گوجه فرنگی، گل کلم، بروکلی، توت فرنگی، کاهو و اسفناج می‌باشد. برای داشتن رژیم غذایی سرشار از ویتامین c مهم‌ترین اصل تهیه غذا می باشد زیرا شرایط اکسیداتیو می‌تواند باعث از بین رفتن ویتامین c فعال در غذا شود. در اطفال شیر مادر حاوی میزان کافی آسکوربیک اسید می باشد. دوز ۱۰۰ میلی گرم از ویتامین c در روز به صورت کامل جذب بدن میشود.هر چقدر از دوز ویتامین c افزایش پیدا کند جذب آن کاهش پیدا کرده به طوری که با استفاده بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم در روز از ویتامین c تنها کمتر از ۵۰ درصد آن جذب بدن میشود. ویتامین c برای فعالیت بسیاری از آنزیم های بدن لازم و ضروری می باشد، همچنین ویتامین c به عنوان تثبیت کننده برای ویتامین ایو فولیک اسید محسوب می شود. ویتامین c در ساخت کلاژن نقش اساسی ایفا می‌کند در نتیجه کمبود آن باعث اختلال در ترمیم زخم، تشکیل دندان معیوب، کمبود استیو بلاست و فعالیت فیبروبلاست می‌شود. آسکوربیک اسید در ساخت نوروترانسمیتر و همچنین متابولیسم پروستاگلندین نقش دارد. همچنین می‌تواند باعث تضعیف پاسخ التهابی یا حتی سندروم سپسیس شود.کمبود ویتامین c در افرادی که محدودیت غذایی، سوء مصرف الکل و مواد مخدر دارند دیده می شود. ویتامین c می تواند باعث افزایش ترشح اگزالات در ادرار و در نتیجه ریسک سنگ کلیه را افزایش دهد. برخی از مطالعات نشان داده اند که میزان ویتامین c در آزمایش خون افراد سیگاری کم بوده و در نتیجه استفاده از مکمل ویتامین سی در این افراد توصیه می شود.همچنان بیماری های عفونی می تواند تاثیر مستقیم بر روی میزان ویتامین c در بدن داشته باشد. استفاده از مکمل ویتامین c می‌تواند هم بر روی پیشگیری و هم درمان عفونت های ریوی و سیستمی موثر باشد. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت استفاده از ویتامین c به میزان حداقل ۲۰۰ میلی گرم در روز به صورت روزانه می‌تواند باعث ۸ درصد کاهش در دوره و علائم سرماخوردگی شود. اما این مطالعه نشان داده است که استفاده از ویتامین c بعد از بروز علائم سرماخوردگی نمی‌تواند تاثیری در کاهش دوره و شدت علائم داشته باشد.
بستن