شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

کلسیم در دوران کرونا بلی یا خیر !

آیا باید با کلسیم در دوران کرونا خداحافظی کرد؟

برای پاسخ این سوال مقاله زیر را مطالعه بفرمایید...

کلسیم نقش بسیار مهمی در سلامتی هر فرد دارد.

در واقع ، شما بیش از هر ماده معدنی دیگری در بدن خود کلسیم را دارید.

بیشتر استخوانها و دندانهای شما را تشکیل می دهد و در سلامت قلب ، عملکرد عضلات و سیگنالینگ عصبی نقش دارد.

میزان توصیه شده مصرف روزانه کلسیم (RDI) برای بیشتر بزرگسالان ۱۰۰۰ میلی گرم در روز است ، اگرچه زنان بالای ۵۰ سال و همه افراد بالای ۷۰ سال باید ۱۲۰۰ میلی گرم در روز دریافت کنند ، در حالی که به کودکان ۴ تا ۱۸ ساله توصیه می شود ۱۳۰۰ میلی گرم مصرف کنند.

با این حال ، درصد زیادی از مردم از طریق رژیم غذایی نیاز کلسیم خود را برآورده نمی کنند.

غذاهای اصلی غنی از کلسیم محصولات لبنی مانند شیر ، پنیر و ماست هستند. با این حال ، بسیاری از منابع غیر لبنی نیز سرشار از این ماده معدنی هستند.

این غذاها شامل غذاهای دریایی ، سبزیجات برگ دار ، حبوبات ، میوه های خشک و غذاهای مختلف غنی شده با کلسیم است.

اما آیا این ماده ارزشمند میتواند برای بیماران کرونایی مضر باشد؟

برای این منظور بایستی پارامترهای آزمایشگاهی و میزان الکترولیت های مختلف مثل یون کلسیم در بیماران مختلف اندازه گیری شود.

محققان با بررسی فاکتور های محتلف آزمایشگاهی مانند میزان الکترولیت های مختلف به این نتیجه رسیده اند که کمبود الکترولیت های مختلف به ویژه هیپوکلسمی(کاهش میزان کلسیم خون)، نقش مهمی در مدیریت سلامت بیماران کرونایی دارد.با بررسی گسترده مکانیسم های مختلف بیماری زایی پزشکان این گونه استباط کردند که کمبود کلسیم خون ممکن است در مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک که باعث بیماری زایی شدیدتر این ویروس میشود،نقش داشته باشد.

این مطالعه به ما نشان میدهد که میزان پایین کلسیم خون در بیماران مبتلا به عفونت شدید کرونا کاملا مشخص و مشهود است. بیمارانی که سطح کلسیم خون کمتری را داشتند (به خصوص ۴۵/۸mg mg / dL) نتیجه بالینی بدتری داشتند و میزان مرگ و میر آنها بالاتر بود. سطح کلسیم سرم می تواند به عنوان یک عامل مهم در پیش آگهی برای میزان مرگ و میر استفاده شود.

در نتیجه

نه تنها کلسیم اثر منفی بر روی ابتلا به کرونا ندارد،بلکه به نظر می رسد کلسیم نقشی اساسی در فعال سازی سلول های سیستم ایمنی بدن دارد و به عنوان یک عامل حیاتی برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ما مفید میباشد.

کاهش کلسیم بافت نه تنها منجر به افزایش ویروس و عفونت های باکتریایی می شود،بلکه می تواند شاخص کلی حساسیت به بیماری شدید با میزان مرگ و میر بالاتر باشد.در پایان نیز توصیه میشود با توجه به فواید پرشمار کلسیم برای سیستم حیاتی بدن،میزان کلسیم مورد نیاز هر شخص بسته به شرایط هر فرد و با نظر پزشک از طریق منابع غدایی یا مکمل های موجود تامین گردد.

 

 
نظر خود را بیان کنید
بستن